Ganda: revisant la història de la imatge de l’animal mes famós del Renaixement

Aquesta es la història d’un dels regals mes controvertits i una de les imatges més influents de la història de l’art, la qual ha pres rellevància gràcies a la investigació de la Universitat de Warwick.

Es tracta del rinoceront, anomenat Ganda, donat al papa Lleo X i que es va ofegat el 1515.”Ganda el rinoceront, va ser enviat pel sultan Muzaffar Shah II de Cambay al rei Manuel I de Portugal com a regal diplomàtic“, diu el professor Giorgio Riello del Departament d’Història de la Universitat de Warwick.

Tan aviat com va arribar la gent es va avalançar a la plaça principal de Lisboa per veure Ganda“, el primer rinoceront a Europa des de l’època romana i la darrera incorporació a la col·lecció del rei Manuel. El rei Manuel I va decidir posar a prova l’antiga teoria de que els rinoceronts eren enemics irreconciliables dels elefants, fent saltar un elefant de la seva col.lecció contra Ganda, però l’elefant va fugir just quan començava la lluita, confirmant l’estatus de Ganda com a criatura especial. Malgrat el triomf de GandaManuel es va avorrir amb el rinoceront i va decidir enviar-lo al papa Lleó X i afegir-lo a la col·lecció d’animals que ja havia enviat al Vaticà“.

Lamentablement per a Ganda, el viatge a Roma des de Portugal no va tenir tant èxit com el viatge des de Cambay. Enganxat amb el vaixell durant el viatge, Ganda no va poder escapar quan el vaixell va ser destruït en una tempesta a la costa nord d’Itàlia.

La fama de Ganda seria encara més duradora d’aquest viatge, diu el professor Riello: “La memòria del rinoceront viu gràcies a una impressió de l’artista Albrecht Dürer, de manera que aquest rinoceront segueix sent l’animal europeu més famós del Renaixement“.

El gravat de Ganda del 1515 fet per Dürer, basat únicament en les descripcions trobades en les cartes enviades per comerciants de Portugal i conegudes com Rhinoceros, passaria a ser de les imatges més famoses de qualsevol criatura de la història de l’art, que es reproduiran a través dels segles, es convertirien en estàtues i ceràmiques, així com inspirar a Salvador Dalí, que va guardar una còpia del Rhinoceros de Dürer , conegut com a Rinoceront vestit amb puntes (1956) a casa seva.

Fonts

How the Pope’s rhino drowned and was immortalised in art history (warwick.ca.uk), (mediavalists.net)

How the Pope’s rhino drowned and was immortalised in art history

Font imatge: Rhinoceros (Albrecht Dürer) –Commons.wikimedia.org

 

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s