Fauna i Flora a la Pietat de Desplà

Bartolomé de Cárdenas, pintor itinerant que va desenvolupar la seva activitat a València, Daroca, Saragaossa i Barcelona,  va néixer  a Còrdova el 1440 i fou conegut amb el sobrenom del Bermejo. Està considerat com el pintor més destacat de la Corona d’Aragó del darrer terç del segle XV i el màxim representant de la influència flamenca, amb pintures a l’oli d’alta qualitat tècnica, relacionades amb les obres dels artistes Petrus Christus i Dirk Bouts.

El 1490, el canonge Lluís Desplà va encarregar a Bermejo el tríptic de la Pietat per a la seva capella privada, un treball d’inspiració flamenca que ha esdevingut una de les obres mestres de l’artista cordovès, que va morir a Barcelona el 1500.

La Pietat Desplà, està carregada d’una rica iconografia vinculada a l’art cristià medieval (per exemple, la papallona com a símbol de la resurrecció de Crist). En l’obra, s’hi representen un bon nombre d’éssers vius, en especial vegetals, l’equip d’experts i col·laboradors de l’IRBio hi ha identificat espècies com ara el xiprer (Cupressus sempervirens), la palmera datilera (Phoenix dactylifera), el saüc (Sambucus nigra), la murta (Myrtus communis), l’herba presseguera (Polygonum persicaria), l’oreneta vulgar (Hirundo rustica), el llangardaix pirinenc (Lacerta agilis), la xinxa de les malves (Pyrrhocoris apterus) o el cargol vinyal (Otala sp.).

Cal destacar, segons els experts, el bon coneixement que mostra Bermejo sobre l’hàbitat natural de les malves: d’una banda, l’autor situa aquestes plantes no gaire lluny d’un cadàver (una referència a l’expressió de «fer malves»), i de l’altra, representa tant la planta (malva) com el fong que sovint la parasita (el rovell de la malva) i l’insecte associat a l’espècie vegetal (la xinxa de la malva). No obstant, l’obra no és un tractat naturalista. Hi ha espècies inventades, com un híbrid de becada, perdiu i colom, i cinc papallones de lliure creació. «Bermejo devia inspirar-se en catàlegs i llibres de models». També n’hi ha que representen l’escena principal de la mort de Crist:  la serp (símbol del maligne), la papallona (representació de l’ànima) i l’arç negre de la corona d’espines.

Desplà era un noble rellevant i un humanista culte i inquiet. No se sap si tenia llibres naturalistes, però Joan Molina, professor d’Història de l’Art de la Universitat de Girona i comissari de l’exposició sobre Bermejo que tindrà lloc el 2018 al Museu del Prado, no dubta que l’obra es va convertir en un «poderós instrument de fama i prestigi» per a l’ardiaca. «La Pietat Desplà és la feliç trobada de dos individus de la connexió dels quals neix una pintura del tot singular»,

 

Fonts:

Descobrint la fauna i la flora de la ‘Pietat Desplà’, una de les obres mestres del pintor Bartolomé Bermejo  (31/03/2017) ub.edu

Cantazaro, Michele. Un ecosistema gòtic: La restauració de la ‘Pietat Desplà’ revela 73 animals i plantes en aquest retaule del 1490 de Bartolomé Bermejo (13/04/2017) elperiodico.cat

Claverol, Cristina. Flora y fauna en la ‘Pietat Desplà’ de Bartolomé Bermejo elperiodico.cat

 

Tráiler documental ‘Piedad Desplà’

 

Inauguració de la reconstrucció de la “Pietat de Desplà”

Font imatge: elperiodico.com

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s