La Cova dels somnis oblidats, més que pintures paleolítiques d’animals

Fa poc que s’ha estrenat al cinema una petita obra d’art. El documental del cineasta Werner Herzog  “Cave of Forgotten Dreams” (2010). La Cova dels somnis oblidats …

Un documental que ens situa a la Cova de Chauvet, per sobre del riu Ardèche, al sud de França. De recent descobriment (1994) ha estat una de les troballes més impressionants de la història de l’arqueologia i l’art prehistòric. Encara restringides a l’àmbit científic Herzog va rebre el permís per poder filmar aquest pou d’art datat aproximadament 32.000 anys enrera …

En un món condicionat per la tecnologia, l’espectador actual contempla embadalit les imatges, música i narraciócaptivadora, i fins i tot poètica,  que Herzog ens ofereix en un espectacle fascinant. Les imatges i els sons arriben a les retines i els circuits nerviosos del cervell reaccionen recordant potser aquell ancestre neandertal que copsava el seu món a través del carbó i una paret calcària.

Es però la tecnologia la que facilita enormement el missatge del director. Com podem copsar a la simulació que fa de la maqueta de la cova amb punts blancs i negres i visionant-la en perspectiva a vista d’ocell.

Les pintures sobre les roques de Chauvet mostren una simbiosi entre el sentit visual i tàctil. Crida l’atenció com les roques, amb les seus forats i cavitats per on transcorre l’aigua són determinants per la disposició dels elements figuratius que si plasmen: lleos, cavalls, bisonts, cèrvids, elefants …. Hi ha un respecte per mostrar de forma fidedigna la realitat de la cova i alhora l’experiència personal viscuda, plena d’admiració compartida.

Però, quina implicació tenen aquestes imatges projectades ?;  són potser còpies deformades de la realitat o projeccions dels pensaments de l’artista que les va plasmar a les parets ?. Interrogants que ens passen pel cap i no deixen d’obrir noves visions …

En essència el documental es pot resumir en les paraules de propi Herzog viculant el moviment de les pintures amb el cinema: “Per aquests pintors del paleolític el joc de la llum i ombres de les seves torxes podem possiblement haver-se vist així. Per a ells, els animals potser es veien en moviment vius. Deuríem notar que els artistes pintaren un animal a vuit potes, suggerint moviment: quasi una forma de proto-cinema. Les parets mateixes no són planes. Però tenen la seva pròpia dinàmica, el seu propi moviment, que va ser utilitzat pels artistes. Per exemple, aquest rinoceront sembla tenir la il.lusió del moviment, com fragments d’un film d’animació”.

En la part final de l’obra el director ens mostra un fabulós epíleg: A pocs metres de les coves de Chauvet, es situa una planta nuclear amb una emanació radioactiva que ha desenvolupat un ecosistema tropical. Uns cocodrils albins mutants creixen i s’hi desenvolupen. Amb el temps podran ser unes criatures com nosaltres i s’expandiran per la terra com a espècie dominant … Llavors Herzog es pregunta amb una veu en off, “¿Cóm veuran aquests cocodrils el món? ¿Com veuran les pintures? ¿Com de lluny i  estan aquest éssers de la cova de Chauvet?”…

El cocodril albí radioactiu és una lúcida metàfora de l’home contemporani, el qual esta a anys llum de la mentalitat paleolítica. Nosaltres “Estem atrapats en la Historia, ells no” sosté un científic que els defineix no ja com homo sapiens, sinó com homo spiritualis: homos amb una força d’esperit, màgia, transmutació amb els elements de la natura i irracionalitat que orientaven les seves vides. Tal vegada els somnis oblidats de les coves de Chauvet siguin un lloc especial per poder-nos retrobar amb els artistes que vam ser en un temps llunyà, 32.000 milions d’anys enrera …

Podeu ampliar els vostres coneixements sobre Pintures rupestres, Art prehistòricArt prehistòric i animals i les Coves de Chauvet a les Biblioteques Universitàries Catalanes

Cave of Forgotten Dreams, the Paintings

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s