Beauté Animale : una mirada única a l’animal com objecte artístic

Des del Renaixement, artistes i naturalistes han observat el món animal i l’han intentat representar de la forma més exacta que podien.  No obstant i això, el naturalisme acaba on comença la norma i la moralitat: diversos criteris ètics i estètics s’han establert al llarg de la història i han influït en el punt de vista de l’artista. Es extraordinària la varietat formal en que una mateixa espècie animal és representada des del punt de vista artístic.  I això ens desvetlla la nostra fascinació i curiositat per un món la diversitat del qual està lluny de ser explorat.

A través d’un conjunt de grans obres d’art, aquesta  exposició aborda les relacions que els artistes han forjat amb el món animal. Això demostra que encara hi ha un lligam entre art i ciència, entre el nostre desig de saber sobre els animals i la fascinació per la seva bellesa. Pintures, dibuixos, escultures, fotografies, famós o desconegut… l’exposició reuneix sobre 130 obres mestres de l’art occidental des del Renaixement fins als nostres dies i tria un plantejament radical de nou per l’elecció de les obres: l’animal es mostra en la seva pròpia essència i per si mateix, sense qualsevol presència humana. Una selecta “menagerie” que vol ser accessible a tots els públics, barrejant bèsties salvatges i domèstiques, llunyanes i familiars.

La comissària de l’exposició Emmanuelle Héran ha pretès “comprendre a partir del moment en què l’animal esdevé un objecte de representació noble“. I es per això que “es tracta més de mostrar una història cultural que una història de l’art”. Per això no ha volgut oferir una història cronològica a l’ús sinó una reflexió gairebé científica sobre l’”objecte animal” amb figures cabdals com Buffon i Darwin.

En la visita a aquest zoo dins l’espai del Grand Palais  se’ns proposa un viatge en el temps per la diversitat del món animal, des de pintures, escultures i altres estudis científics i artístics com poden ser els rinoceronts de Durer com el caniche de Jeff Koons. La mostra esta estructurada en tres blocs: Observacions ,estudis científics i artístics del món animal; Prejudicis, una mostra dels diferents conceptes de bellesa i fealtat que projecta l’home al món animal; i Descobertes, la fascinació que van tenir el món occidental en observar per primer cop criatures alienes al seu entorn .

A partir del Renaixement, l’animal esdevé un objecte d’estudi en la seva totalitat, amb artistes que creen repertoris d’estudi que permetran inserir-los en pintures com a mostra de la seva anàlisi i descoberta, com poden ser els lleons de Rubens després d’haver-los vist al zoo de Brusel.les. I també es mostraran en conjunt divers com en la pintura de Brueghel  “Entrada dels animals a l’Arca” (1621). Es també durant aquest període en què l’home descobreix noves realitats amb el “Nou Món” i l’impuls del comerçs amb Asia i l’Africa. Aquestes noves natureleses esdevenen prolífiques i inesgotables als ulls dels occidentals. Un contrapès que s’equilibra amb les obres contemporànies en que la naturalesa es mostra com finita.

Una obra excepcional per l’època que representa es la pintura “Animals amb una geneta” de Ludger Tom Ring el jove (1560), on trobarem al costat d’insectes i amfibis a una geneta domesticada per caçar rosegadors. I també un anònim alemany, datat el 1619, i conegut com “Els Ocells” on més de 71 espècies alades són representades i identificades

Dins aquesta aproximació científica de l’animal, John James Audubon va inventariar tot els ocells americans i els va reproduir en pintura a finals del XIX en una obra enciclopèdica de quatre volums i de la qual se la considera com el llibre més car del món. El vessant científic també te el seu costat “fosc”, quan l’home utilitza les espècies animals pel seu profit, fet que queda prou clar a la sala “Zootècnia” i les pintures exposades de bestiar bovi i oví.

Però també hi trobarem una faceta consagrada a mostrar els perjudicis morals i estètics relacionats amb els animals, on les influències de Buffon i Darwin són explícites. Amb la seva “Histoire Naturelle”, Buffon volca sobre els amimals l’organització arístocràtica, de l’època il.lustrada, i que tindrà una notable influència en el pensament i l’art futurs. Per exemple podem veure el cavall com l’animal més noble i el gos com el més virtuós, mentre que el gat és l’animal “infidel” que només trobarà un lloc digne amb el romanticisme.

Els animals “exòtics” tenen alhora un paper destacat. Girafes, lleons, rinoceronts … són bèsties que meravellen a la societat del XVIII i XIX. I es crea fins i tot una escola d’escultura animal, com la dirigida per Antoine Louis Barye. El seu “Tigre devorant un  gavial” (1831) posa en escena a dos animals asiàtics avui amenaçats i que protagonitzen l’espectacle de la vida i la mort amb una gran força expressiva.

L’exposició es tanca amb la monumental “Os blanc” de Pompon. Una obra que vol donar testimoni dels animals desapareguts o en vies d’extinció. Molts creadors ara exploren les relacions entre homes i animals, preocupats per l’amenaça que plana sobre la biodiversitat.

Després del panda de la Xina, l’ós polar s’ha convertit en el símbol d’aquesta amenaça. Un símbol poderós que adverteix homes sobre el futur del planeta. Acabarà sent la magnífica escultura de l’os polar de Pompon el testimoni principal un d’una espècie extinta?. La Bellesa Animal serà aviat res més que un record ?. Aquesta exposició ens obliga a reflexionar-hi i a entendre el nostre compromís com a societat davant el medi ambient que ens rodeja i acull.

Beauté Animale
Del 21 març al 16 juliol 2012 : Tots els dies, excepte els dimarts , de 10h à 20h (nocturne le mercredi jusqu’à 22h) .-Gran entrada Palais Clemenceau

Informació útil

Beauté Animale – Dossier Pedagogique

Communiqué “Beauté Animale”

La Beauté animale célébrée par les plus grands artistes

Teaser de l’exposition Beauté Animale (Grand Palais)

Beauté animale : présentation de l’exposition

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s