El Senglar: simbologia i art en la protohistòria ibèrica

En un article aparegut aquest any a la “Revista de Arqueologia del siglo XXI” i escrit per Abelardo López Pérez, els senglars tenen un simbolisme rellevant en les societats humanes ja des del món antic i els segles medievals posteriors.

Dins la simbologia i iconografia antiga, el porc senglar es assimilat a la figura del lleó per la seva bravesa. El  seu paper de víctima és dels mes representats pels escultors i pintors i orfebres primigenis. Els pobles ibèrics ja disposaven de tessel.les, peces de fusta o metall utilitzades pels pobles d’influència grega com a contrassenya, distinció honorífica, segell de pacte, amistat, repartiment de terres i altres drets entre dues parts. El sacrifici ritual dels senglars i la seva representació a aquelles ensenyes va ser força utilitzada en els pobles d’influència celtíbera que eren representades com a mostra d’hospitium -hospitalitat i amistat. Cal tenir en compte que en la mitologia celta uns suids màgics apareixen de la ma del déu de la fertilitat Manannán i que tenen la virtut de morir-se i ser menjats i aparèixer de nou al dia següent. Un fet que explicaria la necessitat del seu consum per part de les societats celtes i fonament del seu manteniment.

Les monedes també són un element força utilitzat en zones d’influència cèltica i a la Gal.lia. Vehicles d’expressió del poder que emet el diner el senglar es el símbol precís que representa un acte públic entre dues parts, un pacte, un acord. Aquesta característica del senglar com element portador de valors públics es particularment significatiu  i interessant en el context de la simbologia del món antic. I perquè se li atorgaven aquests valors al suid ?

En les societat cavalleresques o nobles on la caça és una activitat primordial per exercitar les capacitats i habilitats de la lluita dels nobles. Així mateix aportava els ingredients necessaris per assegurar la manutenció de les èlits governants on la carn tenia un especial predicament. El senglar i el seu valor defensiu davant la persecució es alhora un símbol de les virtuts cavalleresques i s’ofereix com a mostra de pacte i de recolçament de la societat elitista dels cavallers.

Un altre element amb força representació del senglar són les fíbules: imperdibles que tenen per objectiu el subjectament d’una vestimenta. Son però vestimentes que porten els guerrers que munten a cavall. Les elits eqüestres que porten el símbol del senglar en les seves peses de vestir amb els atributs de força i valor que les caracteritza.

El senglar es també motiu de representació en l’art d’influència orientalitzant  com el fenici. Al jaciment de Pozo Moro (Albacete) trobem un relleu de senglar enfrontat a dos tifons (essers mitològics meitat home-serp), una escena de lluita de contraris. El be i el mal, l’ordre i el descontrol. Al jaciment de Castellet de Banyoles (Tarragona) una patera escenifica la lluita de cavalles i senglars junt amb centaure. Un símbol de posició de l’elit eqüestre.

Els senglars i porcs son també un element present en molts territoris de la Ibèria Antiga. En la cultura vetona són considerats elements protectors, i les seves escultures “verracos” apareixen en la parcelació de nombrosos recintes. La simbologia del senglar en la protohistòria ibèrica es un motiu digne d’estudi i que no sembla sigui aliè a altres representacions animals que no deixen de ser un vincle entre la naturalesa i els homes que l’habiten.

L’autor Abelardo López Pérez te una abundant biblografia en articles a Dialnet i a les biblioteques del CBUC; i compta amb un canal a youtube amb algunes explicacions multimèdia de les seves investigacions.

 

Font:

El jabalí, símbolo sustentante en la antigüedad / Abelardo López Pérez.- Revista de Arqueologia.- num. 362 (2011).- p. 14-19.- Trobareu la Revista de Arquelogia a la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona i a les biblioteques univesitàries catalanes.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s