La Quadriga de la Ciutadella: una restauració pol.lèmica

Imatge presa del blog Barcelona Photo de Juan Carlos Sanchez Avila

Els cavalls de la Cascada de la Ciutadella estan en boca de tots. La Vanguradia se’n feia ressó fa uns dies.  Que si te un color inadequat, que si fa mal als ulls, que si havia de ser negra com sempre … En fi, la qüestió es que fa poc que l’escultura coneguda com a Quadriga de l’Aurora li han posat un vernís amb plaques d’or. Fins fa poc, aquesta obra d’art passava amb mes pena que glòria dins el conjunt escultòric de la Cascada del Parc de la Ciutadella dissenyat per Josep Fontseré. Els avatars del temps havien conduit a unes intervencions que havien resultat del tot contraproduents: durant la dècada dels setanta rebent una ma de morter i amb el Jocs del 92 una pintura que havia resultat també poc consistent. El color negre va ser el que havien vist molts barcelonins i turistes i era considerat del tot normal.

Ara sorprèn a molts el daurat del conjunt que respecta la idea original de Fontseré. Aquest va encomanar el conjunt a  l’escultor Rossend Nobas el 1888 i no ha estat fins avui que hem pogut veure’l tal qual va ser dissenyat . Les fotografies conservades en blanc i negre del finals del XIX ja apreciaven un color mes clar de les escultures, suggerint que podrien ser d’un altre material que no el ferro colat verge. Una feina de restauració que no oblidem va estar acabada ja a l’estiu de l’any 2009. El conjunt escultòric del carro medeix gaiebé 6,5 metres d’alçada i pesa 35.000 k. El fa fondre el 1888 el taller d’Alejandro Wohlguemuth, que va avisar que el pes es dispararia i per aquest motiu l’arquitecte Elías Rogent, que havia assumit la direcció de les obres del parc el 1886 va reforçar l’estructura de la cascada perquè pogués suportar l’escultura.

Els daurats no solsament formen part del cavalls del sostre sinó també el cap de cabrit i les vuit grues reials que voregen les cantonades del porxo. Manuel Garcia Martin en el llibre “Estatuaria Publica de Barcelona” indica que en el moment de la construcció es va decidir donar al “Grup de l’Aurora” dues capes d’or: la primera imitació i la segona amb or fi amb un pressupost de 7500 pessetes del moment (el conjunt va arribar a costar una suma de 78.000 …). Es va emprar gairebé 120.000 fulles d’or fi de 23,5 quilats , de 80 milim de gruix.

Aquest projecte de restauració forma part del programa Arxiu del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya a partir del qual s’han portat a terme diferents convenis entre l’administració pública i les escoles universitàries d’arquitectura per restaurar el patrimoni arquitectònic català amb projectes de fi de carrera. Concretament, el Projecte de la Font del Parc de la Ciutadella data del 1989 si be, la memòria tècnica es del 2003 segons “Projecte d’una font ornamental al “Gran LLac” del Parc de la Ciutadella de Barcelona / Autor: Roser Aran Sala.- Director: Angel Luis Orille Fernández”. Darrerament, ha estat supervisat per Judit Masana, arquitecta de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb l’arquitecte tècnic municipal, Carme Hosta.

Referents

El grup de cavalleria de “la Aurora” suggereix idees de progrés i llibertat que no es corresponien amb les mentalitats conservadores del moment. Aurora deessa romana –que deriva de la grega Eos –  personifica l’albada i va a cavall de quatre equins en un viatge interminable pels cels anunciant l’arribada de Helios [Sol] (un dels seus germans).

El motiu de la quadriga està basat en l’escultura de l’Arc de Triomf coneguda com Carrousel del Louvre que va ser construït a instàncies de Napoléo Bonapart per part de Charles Percier i PF Léonard Fontaine, en que s’il.lustra la campanya de 1805 i la capitulació de Ulm en 1807 i per commemorar la seva victòria a Austerlitz. Napoléo es va fer portar a París els Cavalls de Sant Marc de Venècia com a “tresor de guerra” i que serien retornats a l’Imperi Austriac un cop vençut a la Batalla de Waterloo el 1815.  La còpia final de la Quadriga de la Pau va ser portada a terme per l’escultor François Joseph Bosio el 1828.

Val la pena tenir present que els coneguts Cavalls de Sant Marc no son d’origen venecià sinó que van ser portats a la ciutat del Dux , Enrico Dandolo ,des de l’ Hipòdrom de Constantinoble a l’antic Bizanci durant la Quarta Croada el 1204 i que van ser instal.lats a la Basilica de Sant Marc el 1254 de forma definitiva. Aquest equipament ,que data de l’emperador romà Septimi Sever ,denota la grandesa de la ciutat bizantina al llarg del final de l’imperi romà i principis de l’Edat Mitjana, que va arribar a ser el centre de la vida social de l’imperi. El 324 aC Constantí el Gran va traslladar la capitalitat de l’imperi romà a Bizanci i es renovà el conjunt hípic el qual s’estima que tenia vora els  450 m llarg x 130 m d’ample, amb una capacitat per 100.000 espectadors. Sobre les caselles de l’hipòdrom hi havia quatre estàtues de cavalls construïdes en bronze que representaven una quadriga i que estaven col·locades a l’extrem nord. Altres estàtues de bronze de cavalls i aurigues famosos no han sobreviscut.

La imatge d’Aurora del Parc de la Ciutadella ha rejovenit i mostra ara tot el seu esplendor rodejada dels equins voladors. Els barcelonins i demés visitants les poden admirar tal qual va ser pensada i esculpida. El carro d’or de les altures seguirà anunciant una nova albada ….

Quadriga de l’Aurora (Parc Ciutadella)

Restauració Font de la Ciutadella

Vodpod videos no longer available.

more about “Quiro news › Entra“, posted with vodpod (video insertat gràcies a la Biblioteca EPSEB – UPC i  al Servei d’Informàtica i Multimèdia de la UAB)
 
Guió i assessorament científic: Eradio Lopez conte, Benito Meca Acosta – Professors Dep. Experssió Gràfica i Arquitectònica (EPSEB); Producció ICE – UPC

Arc de Triomphe du Carrousel

Byzantine Empire Hippodrome of Constantinople “Sultanahmet”

3 comentaris

  • Excel·lent post. És cert, el primer que sobta és aquest daurat cridaner que van aplicar a la quàdriga de l’Aurora, encara més quan tots l’hem vist sempre negre. Quan es va fer aquesta rehabilitació vaig recordar que quan vaig visitar París vaig veure moltes escultures daurades, que per algú com jo, acostumat a veure les escultures de Barcelona en un color negre, i sovint, en el cas de les de bronze, en un color més aviat verdós, si no han estat rehabilitades, degut a l’oxidació, era si més no, xocant. Ara ja m’hi he acostumat. Novament, gràcies pel post.

  • Lluny de disortades “intervencions”, en aquest cas la “restauració” ho és de debó.
    La veritat, aquesta Aurora resplendent evoca molt millor l’espectacle de l’Exposició de 1888.
    La grissor que ens han volgut fer creure durant molts anys no podia permetre una quàdriga de l’Aurora, conceptualment equívoca.
    Perquè el carro de l’Aurora té un tir de dos cavalls. Convertir-lo en quàdriga crea una possible confusió entre Aurora i Victòria, que sí viatja en una quàdriga triomfal. I això condueix a moltes possibles lectures.
    Bé per la quàdriga daurada de l’Aurora Victòria!

  • Una entrada molt bona. Fa temps que treballo a prop de la Ciutadella i he vist moltes vegades la cascada. Sempre, naturalment, amb els colors que tothom havia vist. Una vegada va estar restaurada, els colors em van sorprendre però, en el meu cas, no negativament. Sí que poden semblar una mica llampants, però m’agrada. Queda espectacular i, com ben dius, la Quadriga de l’Aurora del Parc de la Ciutadella ha rejovenit i mostra ara tot el seu esplendor rodejada dels equins voladors.
    Gràcies per la teva informació la qual trobo d’allò més didàctica.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s