Plutarc, un clàssic en defensa dels drets dels animals

Ha sortit a la llum un nou llibre en català sobre uns dels mes desconeguts tractats de PlutarcSobre el fet de menjar carn” i “Els animals son intel.ligents”. Dues petites obres mestres de l’Antiguetat clàssica en que el filòsof Plutarc reflexiona sobre uns temes potser quelcom estranys en el moment en que es plantegen però d’una profunditat que permeten atribuir-los una vigència plena en l’actualitat.

Plutarc, nascut a la ciutat grega avui desapareguda de Cheronea (46-127 dC),  escriptor i filòsof grec, que viu en època de l’emperador Claudi, va ser fill d’una família acomodada que li va permetre disposar de bons estudis i gaudir de viatges per la Mediterrània. Va destacar mes pels seus estudis morals que per la seus escrits històrics i filosòfics. Aquestes obres, conegudes com “Moralia” son escrits diversos aplegats en uns 80 opuscles en que el filòsof moralista tracta temes diversos com ètica, política, filosofia, pedagogia, teologia, i principis estoics, epicurèics.

Sobre els escrits de que parlem, en el primer “Sobre el fet de menjar carn” [Περί σαρκοφαγίας – De esu carnium], es qüestiona com els homes tenim unes idees prefixades sobre els animals a partir de la qual en fem un us i ens hi relacionem. Plutarc es planteja que ens permet matar a un animal i després menjar-se’l, quins principis morals, racionals o de plaer ens hi fan abocar. Així diu: “Com és que el cos dels humans no s’assembla en res al dels animals que han nascut per menjar carn? No té curvatura als llavis, ni les ungles esmolades, ni dents dures, ni estómac resistent, ni la calentor del seu alè”,  En definitiva, que ens fa gaudir pel fet de menjar al carn d’un animal que hem matat prèviament. Per Plutarc, tot i que no es vegetaria com Pitàgores, considera que menjar carn “es contrari a la natura dels cossos i que, per sacietat i afartament, engreixa i espesseix les ànimes” ja que l’alimentació del cos afecta decisivament la qualitat de l’ànima.

El segon tractat: “La intel.ligència dels animals” [(Πότερα των ζώων φρονιμώτερα, τα χερσαία ή τα ένυδρα – De sollertia animalium], consisteix en un diàleg entre Ulises i un home convertit en porc per la maga Circe en qui Plutarc, per boca de l’animal, mostra que l’ànima dels animals és virtuosa i totalment conforme a les lleis de la naturalesa. Alguns l’han situat com un precedents de la “Disputa de l’ase” d’Anselm Turmeda. Encara te un altre tractat titulat “Els animals son racionals [Bruta animalia ratione uti]

El llibre, que es presenta com una reflexió còmica i irònica, esdevé així un cant a l’amor de la natura i tots els seus corrents naturals que, al llarg dels segles, l’ésser humà ha anat treballat fins avui dia per arribar als moviments en defensa dels drets dels animals i el veganisme o vegetarianisme militant. Podem dir que Plutarc seria un clar precedent en la defensa de la lluita dels drets dels éssers vius i del moviment vegetarià.

Les dades bibliogràfiques de l’obra:

Contra el fet de menjar carn / Plutarc.- Editorial Lleonard Muntaner, 2010.- 85 pag.- ISBN: 9788496242814.- La podeu trobar també en versió castellana editada per Olañeta Ediciones a les biblioteques universiàries catalanes.

Per saber-ne mes:

Text complet de les obres:

Bibliografia complementària:

– Animals, rights, and reason in Plutarch and modern ethics / Stephen Thomas Newmyer.- Editor   Taylor & Francis, 2006.- ISBN: 0415240476 (Visualització parcial)

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s