Lod, un gran mosaic del bestiari a l’Antiguetat Clàssica

Encara que faci ja alguns mesos volem destacar la notícia sobre el mosaic trobat a Lod (antiga Lydda), ciutat costera i cananea del sud d’Israel. Un país que es noticia actualment per la commemoració de l’Holocaust.

Aquest estiu i després de tretze anys del seu descobriment el 1996, la Israel Antiquities Authority (IAA) ha pogut obrir provisionalment al públic un mosaic de gran bellesa i potser dels mes ben conservats del Pròxim Orient datat fa 1700 anys. Amb una superfície de 180 m2 s’hi troben reproduides diferents escenes amb gran luxe de detalls on apareixen mamífers, ocells, peixos, i gran varietat de flora i fauna i de vaixells que creuaven la Mediterrània en aquella època. En la setmana en que va estar oberta a la visita a la població mes de 30.000 persones van anar a admirar-la amb una gran repercussió mediàtica.

Miriam Avissar ha estat l’arqueòloga que ha dirigit la restauració i posta a punt de la peça artística amb l’ajuda de la Leon Levy Foundation i Shelby White, Cap de la Friends of the Israel Antiquities Authority, que possibilitarà alhora crear el Lod Mosaic Archaeological Center en aquest punt i integrar la zona en els circuits turístics de les rutes històriques d’Israel. El Director del IAA, Shuka Dorfman, prometia els residents que el treball d’exposar el mosaic es farà en la cooperació completa amb el públic, i que el mosaic es tornarà a la seva localització original i el lloc es prepararà com a centre arqueològic en benefici del públic general i els molts turistes dels quals s’espera que visitin el lloc.

La conservació i treball de desenvolupament es planifiquen per portar-lo a terme durant dos anys aproximadament. En aquest període, i per  la raresa i qualitat excepcional del descobriment, una secció del mosaic s’enviarà en exposició al Metropolitan Museum Nova York. A partir de llavors tornarà al seu espai original a la ciutat de Lod.

Entre els animals exposats volem destacar la presència de “conills”en el mosaic – vegeu la imatge inferior. Es una evidència que no podem saber si es basa en testimonis directes de llebres o que l’artista del mosaic va voler retratar la fauna present a les diferents ribes de la Mediterrània. Sobre la polèmica de les troballes de lagomorfs fora de la Península Ibèrica podeu llegir el post  dels “Conills a la ceràmica gezira” i la comunicació de “Moisés “NO” pudo decir que el conejo es impuro” –comunicació presentada al Jornadas Nacionales de Historia de la Veterinaria 2007.

Fonts consultades:

Vodpod videos no longer available.

One comment

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s