Harry Potter a la NLM, ó com apropar la història de la ciència a un gran públic …

Llegim al blog amic del Campus de Bellvitge la iniciativa que ha portat a terme la National Library of Medicine de promoure una exposició virtual però també estàtica i itinerant per tot USA per apropar la història de la ciència als mes petits. I molts direu, bé no es res de nou, una biblioteca nacional ha de fer això i molt mes. En efecte, si, però si ho fa partint de l’èxit d’un best seller infantil i mediàtic com Harry Potter, la cosa canvia.

Pensem que es una experiència que val la pena tenir molt en compte, tant per la qualitat intrínseca de la mateixa amb uns continguts i un disseny virtual de l’exposició de gran qualitat, com per la seva vocació didàctica que pretén arribar a totes les escoles dels Estats Units. Des de la “Vella Europa” de vegades pensem que els USA tenen mancances, que en tenen; que els hi falta el background que respirem al continent europeu …. Però en algunes coses ens passen la ma per la cara. I en aquest ordre de coses, en les exposicions i l’esperit didàctic de les mateixes, hi tenen la ma trencada.

Efectivament, en l’exposició “Harry Potter’s World: Rennaisance Science, Magic and Medicine”, comissariada per Elizabeth Bland amb l’asessorament de Mark Waddell, podreu observar les arrels de la màgia, ciència i medicina que es van promoure al Renaixement. El 1997 l’escriptora britànica JK Rowling ens introduïa al món de Harry Potter, tot i naixent un fenomen literari que encara avui trenca totes les audiències. La màgia de la seva literatura esta bassada en els coneixements del Renaixement que van tenir un paper clau en l’evolució científico-mèdica occidental. Aquesta exposició vol destacar d’aquesta manera les col.leccions conservades a la Divsió d’Història de la Medicina de la NLM. I ho fa de manera virutal i intinerant amb la col.laboració de l’ALA.

Hi trobareu diverses seccions: Monstres, Herbaris, Criatures màgiques, Bèsties fantàstiques … Però el que més m’ha cridat l’atenció es el seu vessant educatiu. Hi ha materials enfocats per educació secundària, educació universitària i, activitats en línia. Ens interessa especialment el mòdul d’educació universitària en que hi trobareu diferents unitats. La primera amb el títol “Investigating Nature” es una autèntica síntesi de la historia de natural de plantes i animals del Renaixement. Amb la participació especial del científic Konrad Gessner i la seva obra “Historiae Animalium” (1551) parcialment digitalitzada que també podeu consultar amb l’opció “Turn on page“. Una joia pels amants de la historia de la zoologia i per la vista en general. Si us plau doneu-hi un cop d’ull. No us arrepentireu …

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s