El paper i funcions dels animals en les religions del Món Antic

Un dels llibres que volem destacar entre els que van aparèixer el 2008 i que no vam poder ressenyar en aquet blog en relació a la història dels animals i les seves diferents facetes artístiques i històriques es el publicat per la Universidad de Sevilla, amb coordinació de Eduardo Ferrer, Jose Mazuelos y Jose Luis Escacena amb el títol “De Dioses y Bestias : Animales y Religión en el Mundo Antiguo” en la col.lecció “Spal Monografias ; XI”.

En la historia de les religions un dels fenòmens mes significatius es la utilització de les imatges i cossos dels animals com a representació de la divinitat, com a ofrena als déus o com a mitjà per especular sobre un futur proper amb l’estudi de les seves vísceres i anatomia. El món animal i vegetal interactuen amb el món dels humans en totes les religions del món antic de manera que tot en un conjunt es un acte creador del pla diví.

Aquest paper destacat del món animal en els religions i els rituals va anar perdent el seu caràcter preferent degut a que les religions cristianes i filosofies materialistes van limitar el seu paper be com a models ètics i morals ó símbols d’una cultura agropecuària, o com a éssers vius de segona categoria al servei de l’home, de la cadena tròfica humana, i finalment del consumisme imperant.

No obstant, també hi ha estudis que reflexionen sobre el paper que l’animal te en la religió cristiana com a integrant de la creació i del món sagrat. Això es el que pretén indicar-nos en els seu estudi FJ Martinez Rojas: “Los animales en la Antiguedad cristiana: teologia de la Creación y significado simbólico” on s’explica les tradicions antioquena i asiàtica en la que els animals son criaturs segons l’òptica plantejada al Gènesi; així com la imposició de la tradició alexandrina que va propiciar una interpretació simbòlica dels animals considerats com a portadors de vicis i virtuds i que seria a la llarga la responsable de l’escàs interès demostrat pel cristianisme per la natura.

En aquesta monografia hi trobarem diferents col.laboracions amb el denominador comú en que animal i religió com a teló de fons. Dos estudis presenten una visió global d’aquesta perspectiva. El primer ja tractat anteriorment i el segon amb el títol “Mediadores y víctimas : los animales en la religión romana” de JM Oria Segura, ens aporta una síntesi de les principals investigacions sobre el món animal en la Roma Clàssica partint d’un variat ventall de fonts: epigràfiques, literàries, arqueològiques, iconogràfiques ….L’autora destaca el paper representat pels animals en els rituals i en la iconografia romana i destaca una triple faceta que considera que te l’animal en la religió romana: mitològica (indirectament en representació dels deus com en si mateixa),  com a mediadora i com a ofrena ritual.

El text de Juan Vicente Morales Pérez:  “Zooarqueologia en un contexto ritual: posibilidades de estudio y ejemplos de aplicación en el Mediterraneo” pretén destacar el paper de la disciplina zoorqueològica en l’estudi de les pràctiques rituals. Una contribució que es veu cada cop mes refermada com podem constatar amb la participació de AM Niveau de Villedary¿Compañero en la muerte o guia hacia el Mas Alla?: el perro en la litugia fenicio-púnica” on es destaca els nombrosos casos de cànids  en la necròpolis de Gadir que relaciona amb els cementeris de gossos d’Ascalón i altres llocs de Palestina i de Cartag, Sardenya i Eivissa i a les colònies fenícies. El món funerari és també el tema central en AR Bobillo Lobato amb “Animales en el reino de la muerte: aportaciones al estudio de la religiosidad funeraria fenicio púnica” on estudia les restes òssies vinculades amb imatges zoomorfes sobre joies i amulets i recipients. La documentació literària d’Ugarit, els suports i els animals representats son aspectes de l’argumentari de l’autora sobre la regeneració, la mort i la iconografia de la deessa Astarté.

En un paper mes específic es relacionen fenòmens religiosos d’àmbit mes concret com poden ser el text de JM Serrano DelgadoEl sacerdote en la piel: Una incognita en la liturgia funeraria egipcia” on s’explica el paper del personatge Tekenu que apareix en les representacions funeràries amb trineu i capa; i F Lozano Gómez amb “Los devoradores de hombres: el culto al Zeus Liceo y la licantropia en Arcadia” on s’exposa la controvertida activitat licantròpica en aqueta zona del Peloponès.

Finalment i dins la Península Ibèrica hi es detallen dos contribucions mes relacionades amb els “verracos vettones” i als cavalls en el món ibèric: “Simbolismo y función de los verracos en la cultura vettona” de J Alvarez Sanchís exposa la funció de demarcació, senyalització a mes de defensa dels ramats del bestiar d’aqueta zona que tingueren les escultures d’aquests bous. I, “Hipolatria, epifania, protección de un bien valioso ?: en torno al papel ‘religioso’ de los équidos en la protohistoria peninsular” on F. Quesada Sanz i M Gabaldón Martinez exposen com els èquids en les societats protohistòriques a Ibèria tenen un paper de prestigi i de protecció de la fecunditat, sense considerar el possible paper d’una divinitat equina.

Per aquells que trobeu a faltar el paper dels animals en la cultura grega podeu consultar l’article “El animal en la fiesta griega antigua: el sacrificio animal de consumición” de Francisco Javier Burgaleta Mezo en una contribució a les jornades “La Religiosidad popular y Almería : actas de las III Jornadas, 2004

De dioses y bestias: Animales y religión en el Mundo Antiguo / Eduardo Ferrer Albelda (coord.), José Mazuelos Pérez (coord.), José Luis Escacena Carrasco (coord.).-Universidad de Sevilla, Secretariado de Publicaciones, 2008.- 216 p.- ISBN: 978-84-472-0987-3.- Sumari

El podeu trobar en algunes biblioteques universitàries catalanes i en els principals llibreries de la ciutat

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s